Gästbloggning Maja!

Hej allihopa!

Nu har jag, Maja, fått i uppgift att gästblogga. Hur gör man? Vad skriver man om? Vad är intressant att läsa om?
Jag kan erkänna att jag har testat på detta tidigare, men jag gav upp ganska fort. Jag kanske skulle försöka igen?

Victor sa att jag skulle skriva om ex. inredning. Okej tänkte jag………. Var börjar jag?. Visserligen är inredning kul, men hemma i min lilla lya är det vitt som dominerar, så jag tycker att vi stryker detta ämnen. Förlåt Victor!

Nu sitter jag återigen och funderar över vad jag ska skriva om. Jag kanske kan skriva om sommaren? Min sommar bestod främst av jobb jobb och jobb, men ett väldigt roligt jobb. Jag har jobbat på ett korttidsboende för äldre, där det fanns alla möjliga sorters människor.
På detta boende har jag jobbat på tidigare, och jag har trivts riktigt bra! Jag fick förfrågan om att komma tillbaka nu i sommar igen, och jag var inte sen med att tacka ja. Självklart är det väldigt tungt och jobbigt ibland, MEN man får så oerhört mycket tillbaka. Tänk er själva att komma in i någons rum, och denna personen lyser upp när de ser en och berättar hur mycket de gillar en. Det är svårt att slå den känslan och den går verkligen inte att beskriva. För mig så känns det som om jag gör något nyttigt och något bra för en annan människa. Sedan är det, som jag skrev, ibland väldigt tungt och jobbigt ibland. Många patienter kan vara väldigt dåligt och må väldigt dåligt. Därför vet man ibland inte hur man ska bete sig, varken mot dem, eller deras anhöriga, men jag tror att det är viktigt att sätta sig in i patientens situation. Hur skulle jag vilja ha det om jag låg där? Hur skulle jag vilja att personalen var mot mig? Ordspråket “Behandla alla andra, som du själv vill bli behandlad” , som man blev matad med i lågstadiet, tycker jag har en stor innebörd i ett vårdyrke. Sedan ska man ju självklart vara sig själv.
Det jag vill trycka lite extra på, är att man aldrig ska ta livet för givet. Jag har också träffat på människor som har fått fruktansvärda sjukdomar, och som har fått sina liv helt upp och ner! Ibland är vi väldigt bra på att klaga, men vad klagar vi på egentligen? Att vi inte gillar skolmaten, eller att man inte har råd att köpa nya kläder? Sådant är som en fis i rymden om man jämför med andra och med “riktiga problem”. Ibland möter man människor som har så många problem, och som får kämpa med mycket, men som ändå inte klagar! De har lärt sig att leva med sin sjukdom, eller vad de nu lider av. De ser livet från en annan sida och gör det bästa av situationen. Det är häftigt!! Då får man dåligt samvete om man precis innan har klagat över något litet och onödigt problem som man själv har.
Självklart har “vi” också problem, de finns unga människor som går igenom hemska saker med, det får man heller inte glömma. Men man ska tänka lite på vad man klagar på, och framför allt vad man säger ibland.
Att jobba som vårdare är väldigt givande och framförallt väldigt roligt, och som jag tror att många skulle gilla. Jag vill utbilda mig till polis i framtiden, och jag hoppas verkligen att jag kommer att trivas lika bra där!

Nej, nu känns det som om jag är här för att läxa upp er, men det är verkligen inte min mening! Men det är ju mycket lättare att skriva om något som man tycker är viktigt, och som man brinner för, och se, nu har jag fått ihop ett inlägg, =))

Därför ska vi njuta av livet, det kan bli kort, det kan bli långt!!
Tack Victor för att jag fick låna din lilla sida och skriva lite, jag vet inte om det blev bra eller inte, men nu har jag i alla fall testat.

Nu ska jag njuta av livet - äta kladdkaka och kolla på en bra film! Ha en härlig lördagskväll! =))

Kram, Maja.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0